Et friskere liv

"Lev et friskere liv" er et kursopplegg som har røtter i USA, men er i dag spredt over hele verden. I Norge er kurset tilpasset norske forhold ved Sykehuset Østfold, og nettversjonen er et samarbeid mellom Høgskulen i Volda, Helse Midt-Norge og Norsk Nettskole. Midler til dette arbeidet har kommet bl.a fra Extra-midler. Jeg tok dette kurset for 1,5 år siden.

 

Nå en har en kronisk sykdom har man en hel del med særegne arbeidsoppgaver i fanget. Man skal forholde seg til det medisinske, vedlikeholde relasjoner til familie, venner og evt jobb, og ikke minst skal man håndtere det psykiske aspektet ved å være kronisk syk. Kurset skal derfor lære en å ta kontroll over egen livssituasjon, og å lære seg problemløsningsstrategier tilpasset sitt eget ståsted.

 

Det er satt opp tre oppgaver som ligger i det å ta kontroll over egen situasjon:

1)      ta hånd om situasjonen

2)      gjennomføre normale aktiviteter

3)      håndtere følelsesmessige utfordringer

 

At det er sammenheng mellom tanke og kropp er kjent for oss med kroniske sykdommer, og på kurset snakkes det om symptomsirkelen. Det er en sirkel med deler som alle påvirker symptomene, og delene påvirker hverandre. Delene i sirkelen er:

Sykdom -> Spente muskler -> Stress/engstelse -> Vanskelige følelser -> Motløshet -> Slitenhet/fatigue.

 

Det å komme seg ut av denne sirkelen er sentralt, og ved å følge kurset lærer man å forstå sammenhenger, og lærer så teknikker for å hjelpe en til å bryte denne sirkelen. På den måten får man kontroll over egen livssituasjon.

 

For å få kontroll jobbes det mye med å ha målsettinger som er håndterbare. Dette gjøres gjennom å lage seg handlingsplaner. En handlingsplan skal ikke være en plan for hva du skal få gjort fordi det forventes av deg eller noe du føler at du må, men innholdet skal være noe du selv ønsker. Det skal realistisk og det omhandle en handling. F.eks setter man ikke opp at man skal gå ned i vekt, for det er ikke en handling. Derimot er det å ikke spise mellom måltidene en handling, og det kan man sette opp i planen. Tidsrom, hva, hvor mye, når og hvor ofte er andre viktige stikkord når man lager seg en plan. Så skal en til slutt sette seg et sikkerhetsnivå. Dvs en rangering på hvor sikker man er på å gjennomføre planen.

 

Læreboka tar opp tema som avspenning, trening, kosthold, medisin, samliv osv. Det følger også med en avspennings-cd.  Alt dette kan man igjen bruke når man lager seg handlingsplaner.

 

Jeg syntes kurset var veldig lærerikt, og for meg passet det veldig godt at det var nettbasert. Men små barn, og den beryktede tidsklemma, er ikke det så lett å melde seg på et kurs der man f.eks på være på et bestemt sted og tidspunkt mange uker på rad. Nå kunne jeg ta en del av kurset når det passet meg, og bare holde meg innenfor tidsrammene som ble satt. Nettskolen er greit oppbygd, og man får en introduksjon først for å bli kjent med oppbyggingen av kurset og hvordan man sender inn svar på oppgaver osv. Jeg likte også at jeg kunne uttrykke meg skriftlig. Det er tema her som kan være tøffe å snakke om med folk til stede, og jeg var nok ærligere når jeg slapp å se folk i øynene samtidig som jeg svarte.

 

Anbefaler absolutt flere å ta kurset. Det markedsføres både som nettkurs og vanlige kurs.

 

I tillegg er dette en artikkel å legge merke til, og jeg tror jeg skal kjøpe meg den boka som er utgangspunktet for artikkelen:

http://www.dagensmedisin.no/debatt/2010/11/14/sa-frisk-som-mulig-ved-kro/index.xml



2 kommentarer

"Sofie"

15.feb.2011 kl.16:43

Hei!

Kan du legge ut link til kurset? Eller evnt, hvor man kan ta det?

Lise Marit

15.feb.2011 kl.17:28

Det varierer veldig hvor ofte kurset kjøres, og hvilke av de funksjonshemmedes organisasjoner som kjører kurset. Jeg tok det gjennom Revmatikerforbundet. Du kan evt ta kontakt med ditt nærmeste FFO (Funksjonshemmedes fellesorganisasjon) kontor, så har de kanskje oversikt over der du bor.

Skriv en ny kommentar

hits